Najważniejsze wiadomości dnia z branży mediów, marketingu i PR.
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 

ZOBACZ W PRZEGLĄDARCE / wirtualnemedia.pl

Nr 1 w Polsce

O mediach, reklamie internecie i PR

Justyna Dąbrowska-Cydzik

WTOREK, 12 SIERPNIA 2025

Media i ich zbiórki w cieniu bigtechu

Są tacy, którzy złośliwie twierdzą, że Polska to „Rzeczpospolita zbiórkowa”. Ale to tylko złośliwości, bo rzeczywistość jest taka, że finansowanie społecznościowe daje tysiącom polskich twórców – w tym dziennikarzom czy publicystom – niezależność od serwowania reklam i treści sponsorowanych.

Platformy takie jak Patronite w ostatnich latach pozwoliły na rozwój zarówno nowym (Radio 357, Dwie Lewe Ręce, Przekanał) jak i osadzonym na rynku mediów („Tygodnik Podhalański”) redakcjom. Dzięki zbiórkom mamy w Polsce kawał znakomitego dziennikarstwa.

Mniej znanym i dyskutowanym publicznie aspektem finansowania społecznościowego jest rola bigtechów. A konkretnie, Google i należącego do niego YouTube’a.
Jak na rynek twórców wpływa to, że YouTube ma własny system „donejtów” i jak dotyka to platformy w rodzaju Patronite? O tym przeczytacie w moim „okładkowym” tekście.

O tym, że gra jest warta świeczki, niech świadczą liczby. Z dobroczynnych i patronackich zbiórek internetowych od 2008 do 2023 roku zgromadzono – według Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce – aż 3,5 mld zł.

Patronite chce sprawiedliwości od YouTube’a. „Dajcie ludziom wybrać”

YouTube premiuje własny system wpłat dla twórców (tzw. donejtów) kosztem innych platform crowdfundingowych – twierdzi Patronite. Firma uważa, że dzieje się to ze szkodą dla autorów. Bo nie mogą zarabiać na treściach tyle, ile by mogli. – Dodatkowe kliknięcia, konieczność przechodzenia na zewnętrzną stronę, brak wizualnej obecności Patronite bezpośrednio pod filmem – wszystko to obniża konwersję – mówi Wirtualnemedia.pl Mateusz Grzeszczuk, twórca kanału Podróż bez Paszportu. Polski oddział Google'a nie chce komentować sprawy. 

więcej

Na Dzisiaj

Bez przelewów od państwa byłaby mega strata. W TVP koszty znów w górę

TELEWIZJA

TVN ujawnił kolejne szczegóły ramówki. Będzie powrót do starego pasma premier

TELEWIZJA

Gdy inni się zamykają, ten legendarny dziennik sportowy wraca do papieru. Znamy szczegóły

PRASA

Słynny magazyn "GQ" wchodzi na polski rynek. Redakcją pokieruje Olivier Janiak

PRASA

Ogłoszenia o pracę

Key Client Partner w Biurze Reklamy APLIKUJ

Ringier Axel Springer Polska

YouTube Motion Designer APLIKUJ

Ringier Axel Springer Polska

Agency Account Manager APLIKUJ

Bauer Media Outdoor

Motion Designer APLIKUJ

Ringier Axel Springer Polska

Project Sales Manager APLIKUJ

Ringier Axel Springer

Redaktor / Redaktorka serwisu Onet Lifestyle APLIKUJ

Ringier Axel Springer Polska

Wirtualnemedia.pl miesięcznie odwiedza prawie 2 mln użytkowników, nasz newsletter dociera codziennie do 50 tys. odbiorców.

DODAJ WŁASNE
WIĘCEJ
InstagramFacebook

INTERNET

Patronite chce sprawiedliwości od YouTube’a. „Dajcie ludziom wybrać”

YouTube premiuje własny system wpłat dla twórców (tzw. donejtów) kosztem innych platform crowdfundingowych – twierdzi Patronite. Firma uważa, że dzieje się to ze szkodą dla autorów…

Justyna Dąbrowska-Cydzik więcej

W wakacje newsy słabiej się klikają. Duży awans Interii

W lipcu br. czołowe serwisy informacyjno-publicystyczne zanotowały dużo niższą odwiedzalność niż miesiąc wcześniej. Zdecydowanym liderem pozostaje Onet, natomiast Interia znalazła się na drugim miejscu.  więcej

Demagog chce mocniej walczyć z antyukraińskimi treściami

Zajmujące się fact-checkingiem Stowarzyszenie Demagog planuje intensyfikację działań pod kątem walki z wymierzonymi w społeczność ukraińską nienawistnymi treściami w internecie.  więcej

Na Facebooku i Instagramie kolejne opcje do ochrony marek

Meta udoskonala narzędzie Ochronę praw marki, umożliwiające firmom wykrywanie i zgłaszanie nadużyć dotyczących wykorzystania ich brandu w reklamach i treściach organicznych na Facebooku i Instagramie. Ma to wzmocnić ochronę marek w serwisach Mety.  więcej

Patryk Słowik odchodzi z Wirtualnej Polski. Może dołączyć do Kanału Zero

W najbliższym czasie z Wirtualną Polską pożegna się dziennikarz Patryk Słowik. Z portalem jest związany od ponad czterech lat. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że dziennikarz może jesienią zacząć współpracę z Kanałem Zero. Słowik o dalszych planach zawodowych się nie wypowiada.  więcej

Defence24 działa także po angielsku. Jest naczelny

Od początku sierpnia redaktorem naczelnym serwisu Defence24.com, anglojęzycznej odsłony Defence24, jest Aleksander Olech, wcześniej związany m.in. z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. więcej

Szef Instagrama mówi wprost: używanie tej aplikacji pomaga na zasięgi

CEO Instagrama Adam Mosseri podzielił się kolejną porcją wskazówek, jak skutecznie działać w serwisie. Tym razem wprost potwierdził, że korzystanie z aplikacji Edits do tworzenia treści na Instagramie zwiększy ich zasięg.   więcej

Kontrola nad danymi w chmurze. Jak firmy MŚP wybierają dostawców?

Dyrektorzy IT zawsze musieli decydować, gdzie umieścić firmowe dane. Jednak obecnie niesie to za sobą konsekwencje, których nie było jeszcze kilka lat temu. Wybór dostawcy chmury to dziś przede wszystkim kwestia zarządzania ryzykiem prawnym. Pytanie nie brzmi „czy przejść do chmury”, ale „którą chmurę wybrać” – i czy masz nad nią faktyczną kontrolę. materiał reklamowywięcej

TELEWIZJA

Bez przelewów od państwa byłaby mega strata. W TVP koszty znów w górę

Bez dotacji z budżetu państwa Telewizja Polska w 2025 roku zanotowałaby prawie 2 mld zł straty. Nadawca prognozuje nieznaczny wzrost przychodów reklamowych, zaś jego koszty operacy…

Tomasz Wojtas więcej

TVN ujawnił kolejne szczegóły ramówki. Będzie powrót do starego pasma premier

Jesienna ramówka TVN to powrót do emisji głównych pozycji rozrywkowych w dni powszednie o 21.35. Tuż przed nimi emitowany będzie teleturniej „The Floor”, który będzie mieć krótsze niż wiosną odcinki. Zwiększona zostanie za to częstotliwość emisji „Szpitala św. Anny”.  więcej

Polsat Sport świętuje jubileusz. Będą cztery nowe stacje

We wrześniu okolicznościowe kanały Polsat Sport Premium 3 PPV, Polsat Sport Premium 4 PPV, Polsat Sport Premium 5 PPV, Polsat Sport Premium 6 PPV przejdą do historii. Marian Kmita, dyrektor ds. sportu Telewizji Polsat ujawnił, że zamiast nich regularną emisję rozpoczną stacje: Polsat Sport Extra 1, Polsat Sport Extra 2, Polsat Sport Extra 3 i Polsat Sport Extra 4. więcej

Firma związana z Play i UPC Polska znowu poszerza zasięg

W lipcu w zasięgu sieci optycznej Polskiego Światłowodu Otwartego znalazło się ponad 14 tys. nowych gospodarstw domowych z 65 miejscowości. Najwięcej nowych adresów zostało dodanych w Łodzi (2794), Wrocławiu (1635) i Warszawie (1430). więcej

TVP tnie wydatki. Odwołano jesienną konferencję ramówkową

Tegoroczna jesienna konferencja TVP nie zostanie zorganizowana. Prezentacja nowej ramówki była wstępnie zaplanowana na 28 sierpnia i miała się odbyć w hali przy torze wyścigów konnych na Służewcu, ale zaproszeń jeszcze nie wysłano. Powodem tej decyzji są oszczędności.   więcej

Syn Zygmunta Solorza dalej na czele Polsatu. Odrzucono raport

Piotr Żak, młodszy syn Zygmunta Solorza, nie został odwołany ze stanowiska prezesa Telewizji Polsat podczas walnego zgromadzenia zakończonego w piątek. Niedawno przygotowano raport na temat działań Żaka, przy czym władze Cyfrowego Polsatu i Telewizji Polsat nie przyjęły dokumentu. więcej

Powrót do „The Voice Senior”. Słynna piosenkarka znów trenerką

W najbliższej edycji talent show TVP2 „The Voice Senior” trenerką będzie piosenkarka Alicja Majewska, związana już wcześniej z programem. Grono trenerów tworzą też Majka Jeżowska, Andrzej Piaseczny i Robert Janowski. więcej

Cyfrowy Polsat pożycza prawie miliard na farmę wiatrową. „Pełne wsparcie Zygmunta Solorza”

Spółka zależna Cyfrowego Polsatu uzyskała od konsorcjum bankowego kredyty w kwocie do 953 mln zł. Celem jest sfinansowanie dalszej części budowy farmy wiatrowej w Drzeżewie. więcej

Zabawna wpadka w TVN24. "Początek tygodnia i wszystko jasne"

W poniedziałek gościem Agaty Adamek w programie “Jeden na jeden” w TVN24 był minister finansów i gospodarki Andrzej Domański, który odpowiadał m.in. na pytania związane z głośną sprawą wydawania środków z Krajowego Planu Odbudowy czy obietnicami i projektami prezydenta Karola Nawrockiego. Do zabawnej wpadki doszło na koniec programu.   więcej

Dziennikarze Al-Dżaziry zginęli w Strefie Gazy. Izrael tłumaczy atak

Telewizja Al-Dżazira poinformowała, że jej pięciu dziennikarzy zabito w niedzielę w precyzyjnym ataku Izraela na Strefę Gazy. Izraelska armia potwierdziła uderzenie, zaznaczając, że było wymierzone w Anasa al-Szarifa, będącym „terrorystą podającym się za dziennikarza”. więcej

Kontrola nad danymi w chmurze. Jak firmy MŚP wybierają dostawców?

Dyrektorzy IT zawsze musieli decydować, gdzie umieścić firmowe dane. Jednak obecnie niesie to za sobą konsekwencje, których nie było jeszcze kilka lat temu. Wybór dostawcy chmury to dziś przede wszystkim kwestia zarządzania ryzykiem prawnym. Pytanie nie brzmi „czy przejść do chmury”, ale „którą chmurę wybrać” – i czy masz nad nią faktyczną kontrolę. materiał reklamowywięcej

RADIO

Grupa Eurozet wprowadza nowe cenniki reklamowe. Będzie drożej

Grupa Eurozet wprowadza nowe cenniki pakietów reklamowych oraz reklam w wybranych stacjach radiowych, w tym Radia ZET. Ceny w głównych pakietach grupy: Audio Zet Boost i Audio Zet …

Kinga Walczyk więcej

REKLAMA

„Seks jest lepszy z lubrykantem” w kampanii marki Durex

W mediach społecznościowych wystartowała nowa kampania „Seks jest lepszy z lubrykantem Durex!”. Marka Durex zachęca konsumentów do świadomej troski o życie seksualne.   

Kinga Walczyk więcej

U Platige Image wciąż echa kryzysu. Pomogą efekty wizualne i filmy?

W drugim kwartale 2025 roku firma Platige Image, zajmująca się produkcją i postprodukcją treści wideo, zwiększyła rok do roku skonsolidowane przychody o ponad 20 proc. i ograniczyła stratę EBITDA, ale nie jest zadowolona ze swoich wyników. – Sytuacja na rynku branżowym poprawia się, jednak niektóre obszary ciągle dotykają skutki kryzysu – przyznaje zarząd spółki. więcej

Nowy projekt Bauer Media Outdoor Poland. Kampanie na ekranach w 212 autobusach

Bauer Media Outdoor Poland, jako pierwszy wydawca reklamy zewnętrznej, uruchamia emisję kampanii programmatic na ekranach LCD City Transport. Nośniki są zlokalizowane w autobusach komunikacji miejskiej. Ekrany znajdują się w ofercie Programmatic DOOH.  więcej

Emilia Stasiak-Witkowska została head of creative w Lettly

Emilia Stasiak-Witkowska objęła nowo utworzone stanowisko head of creative w agencji strategicznej influencer marketingu Lettly.   więcej

Lidia Piekarska odpowiada za działania sponsoringowe Kuchni Vikinga

Lidia Piekarska została sponsorhip marketing managerką w Kuchni Vikinga. W nowej roli będzie odpowiadać za działania sponsorskie, m.in. we współpracy z takimi partnerami jak PZPN  czy Kanał Zero.  więcej

Integracja w branży digital? 4 sprawdzone sposoby, które naprawdę działają – i jedno wydarzenie, które łączy je wszystkie

IAB Polska, organizator drugiej edycji IAB Interactive Camp podpowiada 4 sprawdzone sposoby na budowanie relacji w branży digital. materiał reklamowywięcej

PRASA

Gdy inni się zamykają, ten legendarny dziennik sportowy wraca do papieru. Znamy szczegóły

Katowicki dziennik “Sport”, dostępny od dwóch lat tylko w ramach aplikacji mobilnej, wraca do wydania drukowanego. - Na pewno najpóźniej stanie się to 1 września, ale może tydzień …

Rafał Badowski więcej

Słynny magazyn "GQ" wchodzi na polski rynek. Redakcją pokieruje Olivier Janiak

Amerykański magazyn premium dla mężczyzn „GQ” doczeka się polskiej edycji – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Przygotowuje ją spółka z grupy New Media Wave, czyli dawnego Marquard Media Polska. Redaktorem naczelnym pisma, który trafi na nasz rynek jesienią, został Olivier Janiak. więcej

„Przegląd” znów nad kreską. Ograniczył wydatki

Fundacja Oratio Recta, wydająca tygodnik „Przegląd”, w 2024 roku zwiększyła przychody o prawie 4 proc., a jej rentowność netto urosła o 220 tys. zł. więcej

Uwiecznił dekady śląskiej rzeczywistości. Nie żyje wybitny fotoreporter

Zmarł Stanisław Jakubowski, nestor śląskiej fotografii prasowej, laureat prestiżowej nagrody World Press Photo w 1970 roku. Blisko 40 lat swojego zawodowego życia związał z Centralną Agencją Fotograficzną, której tradycje od 1991 roku kontynuuje Dział Foto Polskiej Agencji Prasowej. Jakubowski miał 90 lat. więcej

PR

Były dziennikarz Viaplay i Sport.pl w nowej roli

Piotr Majchrzak, który do niedawna pracował w redakcji Viaplay, został menadżerem ds. komunikacji w Polskim Związku Narciarskim. Już wcześniej częściowo współpracował ze związkiem.…

Dominik Senkowski więcej

Digital Kingdom wygrywa przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną Otomoto

W wyniku rozstrzygnięcia przetargu Otomoto wybrało wiodącą agencję strategiczno-kreatywną dla marki. Digital Kingdom odpowiadać będzie za stała obsługę zarówno w obszarze Consumer to Consumer, jak i Business to Consumer.   więcej

Michael Page nowym klientem agencji K+PR

K+PR rozpoczyna współpracę z firmą rekrutacyjną Michael Page. Agencja jest odpowiedzialna za realizację usług doradztwa komunikacyjnego, działań w zakresie media relations i social media, mających na celu wzmacnianie pozycji firmy na polskim rynku.  więcej

TECHNOLOGIA

Producenci smartfonów i telewizorów kontra rząd. „Podwyżki będą nieuniknione”

Dziewięć organizacji sektora cyfrowego i nowych technologii wystosowało apel do Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego o rezygnację z planów rozszerzenia opłaty reprograficznej …

Adrian Gąbka więcej

Apel w sprawie nowego szefa UKE. „Kluczowa jest jego pełna niezależność”

Niebawem zostanie wybrany nowy prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. 35 organizacji społecznych apeluje do kancelarii premiera o możliwość uczestniczenia w pracach konkursowych. –  To, kto zostanie wybrany na stanowisko prezesa UKE na jesieni, może mieć  bardzo istotne konsekwencje dla wolności słowa i jakości debaty publicznej w sieci – mówi Wirtualnemedia.pl dr Dorota Głowacka z Fundacji Panoptykon. więcej

Demagog chce mocniej walczyć z antyukraińskimi treściami

Zajmujące się fact-checkingiem Stowarzyszenie Demagog planuje intensyfikację działań pod kątem walki z wymierzonymi w społeczność ukraińską nienawistnymi treściami w internecie.  więcej

Polska wyda ponad 3 mld zł ochronę przed cyberatakami

W odpowiedzi na rosnącą skalę ataków w sieci Polska wzmacnia krajowy system cyberbezpieczeństwa. W 2025 roku na budowanie cyberodporności w sferze cywilnej zaplanowano wydatki przekraczające 3,1 mld zł – podał resort cyfryzacjo. Środki te zostaną przeznaczone m.in. na wsparcie administracji publicznej, samorządów i kluczowych sektorów gospodarki.  więcej

Reklama out of home dziś i jutro. Nasz dodatek specjalny

Dodatek specjalny w portalu Wirtualnemedia.pl to opracowanie trendów, wyzwań i perspektyw rynku out-of-home i digital out-of-home w Polsce. Przedstawiamy analizy ekspertów, wypowiedzi przedstawicieli branży, innowacyjne kampanie i kluczowe dane

więcej